مرکز تخصصی ترک گناه

شیطان شناسی – قسمت (2)

  • فلسفه آفرینش شیطان

بسیاری می‌پرسند : شیطان که موجود اغواگری است ، اصلاً چرا آفریده شد و فلسفه وجود او چیست ؟ در پاسخ می‌گوییم :
اولاً خداوند شیطان را ، شیطان نیافرید ، به این دلیل که سال‌ها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود ، ولی بعدا از آزادی خود سوء استفاده کرد و بنای طغیان و سرکشی گذارد ، پس او در آغاز پاک آفریده شد و انحرافش بر اثر خواست خودش بود .

ثانیا از نظر سازمان آفرینش ، وجود شیطان ، برای افراد باایمان و آن‌ها که می‌خواهند راه حقّ را بپویند ، زیان‌بخش نیست ، بلکه وسیله پیشرفت و تکامل آن‌ها است ، چه این‌که پیشرفت و ترقّی و تکامل ، همواره در میان تضادّها صورت می‌گیرد .

به عبارت روشن‌تر ؛ انسان تا در برابر دشمن نیرومندی قرار نگیرد ، هرگز نیروها و نبوغ خود را بسیج نمی‌کند و به کار نمی‌اندازد ، همین وجود دشمن نیرومند ، سبب تحرّک و جنبش هرچه بیشتر انسان و در نتیجه ترقّی و تکامل او می‌شود .

یکی‌ازفلاسفه بزرگ تاریخ معاصر، «تواین‌بی» می‌گوید: «هیچ تمدّن درخشانی درجهان‌پیدانشد مگر این‌ که‌ ملّتی‌ مورد هجوم‌ یک‌نیروی‌ خارجی‌قرارگرفت‌ و براثراین تهاجم، نبوغ‌ و استعدادخودرابه‌کارانداخت‌ و آن‌چنان‌ تمدّن‌ درخشانی‌ را پی‌ریزی‌ کرد ».

  • سجده نکردن شیطان بر آدم

وَ اِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ‌اسْجُدُوا لاِآدَمَ فَسَجَدُوا اِلاّ اِبْلیسَ اَبی وَاسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ‌الْکافِرینَ1

و هنگامی که به فرشتگان گفتیم «برای آدم [خضوع و] سجده کنید»، جز ابلیس که سرباز زد و تکبّر ورزید و از کافران شد، [همگی آنان] سجده کردند.

شیطان
«سُجُود» جمع «سَجْدَة» است. این واژه در فرهنگ واژه‌شناسان به‌معنای «نهایت خضوع و اظهار ذلّت و فرمانبرداری» و در اصطلاح دین، به‌مفهوم «قراردادن پیشانی بر زمین» است و بسان رکوع، قنوت و تشهّد، یکی از اجزای نماز محسوب می‌گردد.

«اَبی» به‌معنای «سرباز زد» آمده است؛ و سه واژه «اَباء»، «تَرْک» و «اِمْتِناع»، یک معنا دارند.

 

«اِسْتَکْبَرَ» به‌مفهوم «خود را بزرگ پنداشتن و خودبزرگ‌بینی» است و استکبار نیز از همین مادّه و به معنای «تکبّر ورزیدن» است .
«اِبْلیس» معادل پارسی «شیطان» است بقول بعضی .
در این آیه و چند آیه دیگر که ازپی آن خواهد آمد، مقام و شکوه آدم به تصویر کشیده می‌شود و خداوند عظمت او را بیان می‌کند.
روی سخن این آیه شریفه در وهله اوّل پیامبر گرامی (ص) است؛ که: هان ای محمّد! بیاد آر هنگامی را که به فرشتگان گفتیم برای آدم خضوع و سجده کنند: «وَ اِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ…».
آیه‌شریفه‌بیانگرآن‌است‌که‌فرمان‌خدا،فرمان‌به‌همه‌فرشتگان‌است.بااین‌برداشت، فرشتگان‌ گرانقدری‌ چون‌فرشته‌ وحی‌ نیزدرمیان‌ آنان‌قرارمی‌گیرند؛ چراکه‌هیچکدام استثنا نشده‌اند.

این نکته از آیات دیگر نیز دریافت می‌شود؛ ازجمله: «فَسَجَدَالْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ اَجْمَعُونَ اِلاّ اِبْلیسَ…»2
امّا برخی براین باورند که فرمان خدا به‌سوی گروهی از فرشتگان، که شیطان نیز از آنان بود، صادر شده است.

  • چگونگی سجده فرشتگان برای آدم

در روایات آمده است که منظور از این سجده، گرامیداشت آدم و خضوع فرشتگان درمقابل او بود؛ تا بدینوسیله برتری انسان در صورتیکه راه توحید و تقوا را درپیش گیرد و به دانش و ارزشهای والای انسانی آراسته گردد روشن شود.

دانلودمستند ارتش شیطان

 

شیطان شناسی قسمت اول
شیطان شناسی قسمت سوم
شیطان شناسی قسمت چهارم
شیطان شناسی قسمت پنجم

منبع:

1- 34 / بقره .
2- 30 و 31 / حجر.


برگرفته از کتاب :
شیطان شناسی از دیدگاه قرآن کریم – محمد بیستونی


دانلود کتاب شیطان شناسی از دیدگاه قرآن کریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.